Entertainment
bmhng

Maputo & Tofo, Mosambik – Uudet kaverit ja uudet seikkailut

Pretoriasta Etelä -Afrikasta, se oli noin 11 tunnin bussimatka Mosambikiin sijaitsevaan Maputon pääkaupunkiin. Meille kerrottiin aiemmin, että jos meillä ei olisi Mosambican -viisumia ennen rajan saavuttamista, linja -auto poistuu ilman meitä. Hyvä asia, että kuuntelimme tätä opastusta, koska rajanylitysten kokoonpanot olivat valtavia.

Pienen lahjonnan jälkeen (jokaisen 1 dollarin muodossa) koko linja -auto voitiin leimata parhaaseen. Ensimmäinen lahjonnan ja korruption maku tässä maassa… enemmän tulevaa. Maputo oli hyvä kaupunki, ensimmäinen todellinen ”afrikkalainen” tunnepaikkamme. Löysimme loistavat reppumatkailijat yöpyäkseen ja se oli täynnä muita matkustajia ympäri maailmaa. Vietimme 3 yötä Maputossa vain viettämällä aikaa muiden reppujen kanssa, kävellen kaduilla ja menemällä paikallisille markkinoille.

Erittäin pitkä linja Mosambikin maahanmuutossa, Etelä -Afrikan raja

Upea kirkko Maputossa, Mosambikissa
Tarkastelemalla joitain markkinoilla olevista puulaitteista, Maputo, Mosambik

Lähdimme Maputoon 19. elokuuta ja suuntasimme Tofon rantakylään. Emme olleet nähneet rantaa, koska Kabak Turkissa, joten odotimme todella innolla lepäämistä ja rentoutumista muutaman yön lähellä merta. Kylmäni oli pahentunut, koska Maputo, joten 8 tunnin Chapa (pieni bussi) -matka oli minulle helvetti. Hikoilin kuumetta, hakkerointia ja yskimistä koko matkan. Onneksi tapasimme todella uskomattomia ihmisiä linja -autolla, jotka auttoivat tekemään siitä siedettävän. Matkalla oli 7 nuorta retkeilijää ja me kaikki juttelimme erillisissä ryhmissä koko matkan. Maria ja Anna oli linja -auton takana kaksi saksalaista tyttöä, jotka olivat yhden kuukauden matkalla Mosambikissa. Makea, helppo tyttö nimeltä Alice Luxemburgista (älä huoli, emme ole koskaan kuulleet siitä), epätavallinen israelilainen, josta kukaan ei ollut aivan varma, ja vilkas, erittäin positiivinen saksalainen hahmo nimeltä Henry, jonka osuimme nopeasti Se pois … huolimatta siitä, että hän nukkui 6: sta 7 tunnin bussimatkasta.

Mosambikaaniset nuoret pojat bussimatkalla Maputosta Tofoon

Kun saavuimme Tofoon, tarkistimme funky Beachsides Hut -tapahtumaan. Samalla kun israelilainen kirjattiin, näennäisesti menetti mielensä ja alkoi huutaa hotellin henkilökuntaa. Matkustamisohjeet on rentoutua ja tämä mies oli poissa rokkaristaan. Jos kuusi meistä oli mahdollisuus luoda ystävyys tämän kammottavan Lurkerin kanssa, se oli heti särkynyt hänen spontaanillaan ja vaatimattomana vihamielisyyden vuoksi.

Muut meistä nauroivat hänestä ja pyysivät anteeksi uskomattoman ystävällistä henkilökuntaa odottamattoman hyökkäyksen jälkeen. Ojimme aggressiivisen israelin ja suuntasimme suoraan rannalle. Hiekan askel oli kuin astuminen takaisin paratiisiin ja takaisin maailmaan, joka muistuttaa Aasian matkaa vain tuntuvalla afrikkalaisella maulla.

Heti kun näimme rannan Henry ja minä juoksimme veteen ja uimme vähän aaltoissa. Se [osoittautui] viimeisenä energiastani seuraavien päivien ajan. Vaikka Dariece ripustettiin uusien kavereidemme kanssa, jäin enimmäkseen mökissämme torjumalla kuumetta ja ilkeää kurkkuinfektiota. Kolmen päivän kuluttua, kun olin vielä kuumilla aaltoilla ja ulos, päätin tehdä yhden Etelä -Afrikassa ostamamme itsekaalariakokeista, vain ollakseen turvassa. Onneksi se oli negatiivinen, ja kylmä alkoi lakkautua seuraavana päivänä.

Hedelmamarkkinat Tofossa, Mosambikissa

vasta kiinni rapu, tofo, mosambiki
Upea ranta Tofossa, Mosambikissa

Tulossa takaisin uinnista aaltoissa, tofo, mosambikissa
Koko ajan, kun olimme Etelä -Afrikassa, olin kuullut Tofon uskomattomasta sukelluksesta, joten olin todella odottanut sukellusta sinne. Se on yksi harvoista paikoista maailmassa, jossa muut kalat puhdistetaan massiivisesti 4 metrin leveät manta -säteet. Valitettavasti viikkoa ennen saapumistamme koko rannikko ravittiin Freak Winter Season Seam -myrskyllä, joten sukellusten näkyvyys oli nollan vieressä. Joka kerta kun näimme sukeltajat tulevan takaisin merestä Henry ja minä juoksimme ylös ja kysyin kuinka se oli, ja joka kerta he kertovat meille joko näkyvyys oli huono tai sukellus peruutettiin. Aioin kokeilla joka tapauksessa, joten varain sukelluksen samana päivänä, kun Dariece suunnitteli valtameren safarin Aliceen snorklaamaan joitain merkittäviä olentoja, jotka usein ovat TOFO: n lähellä olevia meriä. Sukellukseni tuona päivänä peruutettiin, mutta Dariece meni silti safariinsa ja oli uskomattoman onnekas. Hän löysi ryppyvalaat ja podin delfiinejä, jotka tulivat parhaiten veneeseen ja bobboitiin siellä riittävän kauan ylöspäin, jotta Dariece keskustelisi yhden heistä.Paluumatkalla rannalle valaanhai oli matalissa, maistaen Krillin ja kaikki veneessä olevat ihmiset hyppäsivät sisään ja snorklasivat valtavan 7 metrin pituisen kalan kanssa.

Valaan hait ovat maailman suurimpia kaloja, joiden pituus on jopa 18 metriä ja punnitsevat hämmästyttävän 13 tonnia. Vietin kokonaisen kuukauden Koh Tao Thaimaan sukellus 26 sukellusta yrittäen nähdä yhden ja Dariece sai uida yhden edessäni. Olin hämmästynyt siitä, että hän jopa pääsi veteen, koska hän huutaa, kun snorklaamme 2 jalkaa pitkiä ryhmittelijöitä, mutta hän teki ja hän rakasti sitä. Vaikka hän silti huusi, kun valtava hai suuntasi suoraan hänen puolestaan ​​ja yhtäkkiä tuli näkyväksi hämärässä vedessä! Veneessä hän tapasi Englannin oceafobin nimeltä Faye ja hänen puolisonsa Oliver. Kun hän palasi rannalle, heistä kolme kertoi minulle matkasta ja olin uskomattoman kateellinen ja suunnittelin heti tehdä safarin seuraavana päivänä Henryn kanssa. Sinä yönä söimme siedettävän aterian funky-paikallisessa reikä-seinässä sijaitsevassa ravintolassa nimeltä Black & White. Valitsimme kylmästä ruoasta ja juttelimme pöydän kanssa, joka oli täynnä uusia ystäviämme.

Oli kulkee herkullisia ruokia, tofoa, mosambikia

Seuraavana aamuna kello 10:00 Henry ja minä lähdimme valtameren safarillemme ja melkein 2 tunnin ajan hitaasti risteilemällä aaltoilevien merien ympärillä emme nähneet mitään. Viimeinkin löysimme kilpikonnan bobbingin pinnalle ja tuolloin kaikki eläimet päättivät tulla ulos ja tervehtimään. Kuljettaja löysi pari venettä, jotka kelluivat huomattavan varjon ympärillä. Tosiaan, kun pääsimme lähelle, voimme nähdä huomattavan valashain! Valmistautuessamme näimme myös muutamia delfiinejä, jotka leikkivät vedessä veneiden ympärillä.

Henry ja minä valutimme kiireellisesti snorklausvarusteemme ja olimme kaksi ensimmäisistä ihmisistä veneestämme. Aluksi etsin innokkaasti tätä myyttistä olentoa, joka on onnistunut välttämään minua viimeisen kahden vuoden ajan, sitten yhtäkkiä varjo tuli suuremmaksi ja kattava kuva hämmästyttävästä pedosta tuli näkyviin. Uin sen rinnalla, tungosta muiden snorklauksien kanssa, sukeltaen toisinaan muutaman metrin hain alapuolelle nähdäkseen alapinnan.

Hän oli murrosikäinen mies, joka mittaa ehkä 6 tai 7 metriä pitkä eikä hän ollut ollenkaan ujo. Hän pysyi ruokinnassa pinnan lähellä melkein puoli tuntia jopa kymmenen snorklauksen kanssa, jotka tunkeutuvat hänen tilaansa. Yhdessä vaiheessa Henry antoi minulle peukalot veden alla tietäen kuinka kauan odotin nähdä valaanhai ja nähneensä jo itse Filippiineillä, hän tiesi tunteen, joka minulla oli. Olin vedessä hain kanssa muutaman minuutin ajan, kun kaikki muut olivat uupuneet ja menen takaisin veneeseen. Yksi kerralla, kun hain uinti vieressäni on jotain, jota en koskaan unohda, todella uskomaton valtameren kokemus.

Nick & Henry kävelee rannalla sukellusliikkeeseen, Tofo, Mosambik

Niin lukuisia ihmisiä, jotka auttavat saamaan veneen veteen, Tofo, Mosambik
Sinä yönä Henry, Alice, Dariece ja minä jaoimme pullon punaviiniä mäellä lahden reunalla. Puhuimme valaanhaiden kokemuksistamme, aiemmista matkoista ja kotielämästämme, kun taas Henry (musiikinopettaja) soitti meille ääniraidan trooppiseen paratiisiin ukuleleltaan, kun katselimme aurinkoa, joka laski Palm Fringed Beachin yli. Sinä yönä kävi selväksi, että Henry ja Alice olivat tulossa Mosambikissa sijaitsevien läheisten kavereidemme ja matkakumppaneidemme.

Auringonlasku Tofossa, Mosambikissa
Näkymä mökistämme hiekkadyynissä, tofo, mosambikissa

Kuten tämä viesti? Kiinnittää sen!

Vastuuvapauslauseke: Vuohet tiellä on Amazon -osakkuusyritys ja myös tytäryhtiö joillekin muille jälleenmyyjille. Tämä tarkoittaa, että ansaitsemme palkkioita, jos napsautat linkkejä blogissamme ja ostat kyseisiltä jälleenmyyjiltä.