Uncategorized
bmhng

Vaellus Jyrgalanissa, Kirgisia: Kokemuksemme, joka merkitsee uutta Keskenkija-polkua

Intrepid-matkustajat menevät Kirgisialle tavoitteena löytää kulttuurikokemuksia, seikkailunhaluisia aktiviteetteja ja rata-alueita-joita on monia. Ymmärtävät ovat matkustaneet täällä vuosia, nauttien kovista maisemista ja lämpimästä vieraanvaraisuudesta.

Silti Kirgisia on kohde, josta harvat ovat kuulleet matkakohteena, ja vielä vähemmän on tutkinut. Kun USAID kutsui meidät – BGI ja Löydä Kirgisian palaamaan alueen suosikki “Stan” -tapahtumaan, hyppäsimme tilaisuuteen.

Kun huomasimme, että vaellamme polulle, jota ei ollut vielä piirretty, ja että olisimme sitä merkitsemässä sitä tuleville matkustajille, olimme ekstaattisia!

Jyrgalanin kylä on tuleva hotspot maassa. Tämä koskematon alue on tarkoitettu niille, joilla on seikkailunhaluinen henki ja kuten erämaahan. Kun laukkujamme on pakattu, lähdimme Ateenasta Bishkekiin ja valmistautuimme tulevalle matkalle ystävien Jarryd & Aleshan kanssa.

? HUOMAUTUS: Kaikkien Jyrgalanista koskevista kyselyistä Keskenkijan silmukkapolku tai muut alueen kokemukset ja aktiviteetit, ota rohkeasti yhteyttä kysymyksiin. Vastaamme mahdollisimman pian.

Lue lisää: Vaellus Kirgisian sisällä: Ohje-opas Keskenkija-polulle Jyrgalanissa

Kirgisia, olet kauneus!

Jyrgalan Village

Jyrgalan oli kaikki mitä todella toivoimme sen olevan, ja enemmän. Vain 1000 asukasta sillä on erittäin vieraanvarainen tunne. Ohitimme puusta, tiilistä ja sementistä valmistetut pienet talot sekä lukuisat lehmät, kanat, hevoset ja lampaat vaelsivat hiekkatiet. Naiset toivat pyykkiä kauhoihin kadulla, kun taas kaveri karjasi karjan hevosen selässä.

Siellä oli yksi koulu, hautausmaa ja moskeija. Kylän ympäröivät ympäristöystävälliset kukkulat toisella puolella ja toisella puolella lumisia huippuja. Tämä oli sopiva vuoristokylä!

Pesulapäivä Jyrgalanin kylässä
Emil ja Gulmira rakensivat vuonna 2014 vierastalomme, Alakolin ekologisen keskuksen, vuonna 2014. Ennen USAID – BGI Kirgisian projektin tarjoamista rahoituksesta ja tuesta Jyrgalanin kylä pystyi nukkumaan vain 15 turistia, ja heidän kaikkien oli löydettävä tälle vierastalolle.

Lokakuusta 2016 lähtien Jyrgalanissa on nyt viisi majataloa ja 64 vuodetta! Majoitus on saatavana ympäri vuoden.

ALAKOL ECO -KESKUS – Jurtimme on erittäin takana, keittiöalue on edessä ja kuva on otettu äskettäin kunnostetuista huoneista
Meitä tervehdittiin hymyilevillä kasvoilla Alakolin ekologisessa keskuksessa ja heidät näytettiin huoneeseemme, joka oli äskettäin kunnostettu ja jolla oli henkilökohtainen kylpyhuone. Sitten huomasimme, että jurta kasvoi puisella alustalla. Koska meistä neljä (jazza, Alesha, Nick & I) kuten Jurts, kysyimme, voisimmeko nukkua siellä sen sijaan.

Mikä olisi parempi tapa aloittaa kahden viikon matkamme yhdessä kuin nukkuminen päivässä #1?

Jurtin sisäpuoli päätimme nukkua sisään Jyrgalanin vierastalossa
Kuinka päästä Jyrgalaniin

Ensinnäkin, jos selaat googleMaps.com -sivustossa, se ei oikeastaan ​​ole missä se toteaa! He kirjoittivat sen Jergalanin ja panivat sen väärään sijaintiin. Napsauta yllä olevaa linkkiä tai katso alla olevaa karttaa nähdäksesi aito sijainti.

Jos selaat karttoja.me, se on kirjoitettu Dzhergalan. Jos tarkistat topografiset kartat, se on kirjoitettu Jyrgalan. Sekava, tiedän.

Jyrgalanin kylästä löytyy noin 47 kilometriä Karakolin kaupungista koilliseen.

Päästäksesi Jyrgalaniin Karakolista, pääset vain marshrutkalle (minibussi) ensisijaisesta linja -autoasemalta. Nämä kulkevat 4 kertaa päivässä ja kustannukset ovat noin 1 dollaria henkilöä kohti. Matka kestää noin 45 minuuttia. Jos et ole varma tarkalleen kuinka saada linja -auto Jyrgalaniin, puhu Karakolin DMO: lle, joka löytyy Fat Cat Cafen vieressä 22, Gagarin Street. Ne voivat myös auttaa sinua järjestämään kaikki matkat Jyrgalanissa tästä toimistosta.

Vaellusuunnitelma

Perhe, henkilöstö ja matkustajat ovat tyytyväisiä pyöreällä keittiöalueella ja nauttivat yhdessä kotitekoisesta ateriasta – ruoka oli herkullista! Mutta ennen kuin voimme siirtää juhlan jurtaamme joillekin illallisen jälkeen ja kitaralle, joka soittaa Emililtä vierastalon omistajalta, meidän piti olla tyydyttävä vaellusjoukkueemme ja alueellisiin oppaisiin suunnitellaksemme polkua seuraavalle päivälle.

Emme olleet ainoa miehistö, joka suunnitteli seikkailua Emilin vierastalosta. Oli muutamia muita matkustajia, joilla oli myös oppaita ja suunnitelmia, mutta jazza, Alesha, Nick & I noudatimme hevosoppaita ja vuoristoammattilaisia ​​pieneen tilaan keittiön lähellä. kerääminen topografisen ympärilleKartta, keskustelimme matkan polusta ja suunnitelmasta, jonka meidän oli aloitettava aamulla noudattaminen.

Suunnitelmana oli matkustaa Echkili Tashiin, ottaen 4 päivää ja noin 70 kilometriä. Mutta meillä oli juuri sana, että toisella passilla oli vielä neljä metriä lunta, jonka meidän olisi ylitettävä noin 3200 metrin päässä. Jos pystyisimme pääsemään yli, emme olisi varmoja siitä, mitä kolmas passi olisi meille varastossa, ja 3800 metrin päässä sokeassa meneminen ei olisi ollut viisain päätös.

Oli myös mahdollisuus, että jos se lunta enää vaelluksen aikana, voisimme olla jumissa kahden korkean siirron väliin.

Keskustelu sääolosuhteista ja uuden vaellusuunnitelman laatiminen

Muutamassa minuutissa neuvottelut kääntyivät englannista venäjäksi ja osoittavat enemmän karttaa ja konsultointi alueellisen vuoren asiantuntijan kanssa. Katsoin Nickia ja kuiskasin ”olen huolestunut tästä”. Se oli illalla edellisenä iltana, kun meidän oletettiin aloittavan sen, mikä olisi jo vaikea vaellus, ja nyt oli mahdollisuus luopua lumessa vuorelle.

Ikään kuin lukemalla mieleni, vaellusoppaassa ja hevosopas hylkäsivät alustavan suunnitelman, sen valitseminen ei ollut tarpeeksi riskitöntä. He keksivät uuden polun – oikeastaan ​​silloin ja siellä! Puhu spontaanisuudesta.

Azamat (hevosopas) on viettänyt koko elämänsä vuorilla ja koska hän oli lapsestaan, hän on metsästänyt ja tarkistanut huiput Jyrgalanin ympärillä. Hän ymmärsi alueen, joka voi tuottaa fantastisen matkan – mutta vielä oli monia tekijöitä, joista me kaikki olimme epävarmoja.

Oliko siellä silta kiirehtivän joen ylittämiseen? Kuinka korkea vesi oli juuri nyt? Oliko yksi lumen peitosta? Tarkalleen kuinka monta kilometriä tämä reitti oli? Oliko se toteutettavissa kolmessa päivässä?

Päätimme, että ylitämme nämä sillat (sekä tosiasiallisesti että kuviollisesti), kun ne tulivat.

Lue lisää: Vaellus Ala-Kuliin ja Altyn Arashaniin ilman opasta

Päivä 1

(Huomaa: Kaikki meistä valmistuivat tämän matkan 3 päivässä, mutta kun olemme tehneet niin, on nyt päätetty, että se tulisi suorittaa 4-5 päivässä. Napsauta täällä nähdäksesi ohjeet, mikä selittää 4 ja 5 päivän vaihtoehtoja.)

Aamun mukainen heräsimme buzzille vierastalossa. Kaikki olivat ylös ja valmistautuivat lähtemään erilaisille matkoille kylän ympäri. Jotkut olivat menossa ratsastamaan läheisellä järvellä, toiset olivat yön yli matkalla vesiputoukselle, ja meistä neljä oppaidemme ja miehistön kanssa olivat lähtöisin tuntemattomaan.

Jokainen lähtee seikkailuihinsa Jyrgalanin ympärillä!

Yhdessä Begayimin (Trekking Guide & GPS Tracker), Azamatin (paikallinen hevosopas ja vuoristoasiantuntija), Ruslan (paikallinen hevosopas), Anvarin (kokki), Kyle (American työskentelee USAID -projektissa) ja Jarryd & Alesha (Nomadasaurus) ja Nomadasaurus) kanssa , lähdimme jalka vuorille.

Meillä oli kanssamme kolme koiraa ja neljä hevosta – Azamat ja Ruslan ajoi kahta ja kahta käytettiin pakkaushevosina telttojen ja ruokien kantamiseksi. Loput vaihteet, mukaan lukien vaatteemme, vesi ja henkilökohtaiset omaisuudet, tuonut selkänsä.

Aurinko paistoi, taivas oli sininen ja olimme kaikki innostuneita siitä, että olemme uraauurtaneet tämän matkan tuleville matkustajille Jyrgalaniin.

Maisemat olivat täydellisiä. Vaelsimme yhdessä kiireisen joen kanssa ennen kuin suuntasimme nurmettuneelle vuorelle ja ohi ensimmäisen paimenleirimme. Kesäkuukausina monet Kirgisian ihmiset verkossa Jurtsin vuorilla, samalla kun karjansa on ympäristöystävällisillä laitumilla.

Nick ja Bagayim lähtivät Jyrgalanista – maisemat olivat heti upeita!

Juuri ennen lounastaukoamme tyytyväisimme Danik -nimisen kaverin kanssa Eki -chat -alueella, jolla on uusi yurtti, jonka turistit voivat yöpyä. Voit joko tehdä päiväretken täällä Jyrgalanista ja lounasta perheen kanssa 450: lle SOM (6,50 dollaria), tai voit käyttää yötä.

Meidät Danikin ja hänen nuoren poikansa kanssa … ja koiran!

Jatkamalla kaunista laaksoa, pysähdyimme lounaalle ennen kuin käsittelimme Jyrgalan -passia (AK Kiya, kuten paikalliset ymmärtävät) 3 332 metriä. Nousu niin paljon kuin passi ei ollut liian vaikeaa, mutta kantapääni kehittynyt ilkeä rakkuloita ei helpottanut sitä. Valitettavasti näkemyksemme hämärtyivät, kun vuoret olivat pilvissä pilvissä tähän mennessä. Passilla oli edelleen kunnollinen määrä lunta, mikä teki melko pahaenteisen näköisen näkymän!

Laskeutuen passista, osoiimme toiseen uskomattomaan näköalapaikalle, ennen C: täAlla olevaan laakson lattiaan.

Upea, mutta pahaenteinen näköinen näkymä
Patikoimme ja maalasimme kiviä, joilla oli kirkkaan punaiset nuolet tämän polun merkitsemiseksi. Anvar oli pääasiassa maalausvelvollisuudessa, vaikka me kaikki teimme osamme. Vielä yhden (pienen) joen ylityksen jälkeen, ja jollain soisella nurmella ja vielä yhden kukkulan yli, ilmestyimme lopulta ensimmäisessä vaellusleirissämme.

Tulevien matkustajien ja vaellusoppaiden menetelmän merkitseminen Jyrgalanissa
Hevoset purettiin ja hävitettiin, keittiön alueen retkeilyteltta pystytettiin ja Azamat & Ruslan aloittivat nuotion. Me kaikki asetimme omat telttamme ja varusteemme tasaisimmalle maalle, jonka löysimme, ennen kuin avustamme illallisen valmistelussa.

Me kaikki huddled ”keittiössä” ja nautimme perinteisestä kurduk -ateriasta (naudanlihaa perunoilla, sipulilla ja mausteilla) ja tuoreen salaatin. Keskustelu oli hienoa, samoin ruoka.

Kun kysyimme, mikä seuraavalle päivälle oli, Azamat ja Begayim totesivat, että he eivät olleet varmoja, koska he eivät ymmärtäneet, ovatko joki ja passi ristiin. Meidän piti nähdä tarkalleen kuinka korkea vesi oli aamulla, ja puhua paimenen kanssa seuraavana päivänä vankilassa …

Lue lisää: Lopullinen opas Kirgisian reppuun

Päivä 2

Nukuimme kuin kuolleet ja heräsimme aurinkoiseen aamuun ja siemenpuuron aamiaiseksi. Rikkova leiri, vaelsimme kaunista polkua pitkin kivi ja lohkarut, jotka pistivät ympäristöystävällistä kenttää, ennen kuin lopulta pääsimme TUP-joelle-joelle emme olleet varmoja, voisimmeko ylittää.

TUP -joen vastakkaisella puolella huomasimme Azamatin ja Ruslanin heidän hevosensa kanssa. Tämä oli hieno merkki. Katselemalla jokea, seitsemän meistä, jotka eivät olleet hevosen selässä, ymmärsivät.

Nick ylittää TUP -joen hevosen selässä – vlogging!

Hevoset tulivat takaisin hakemaan meidät ja ylitimme joen hevosen selässä vuoroissa. Ruslanin ja Azamatin koirat tarttuvat omistajiensa ja uivat joka kerta.

Kun olimme kaikki turvallisesti poikki, jatkoimme rikas laakson lattiaa, joka peitettiin Buttercups- ja voikukkien vilttiin. Päivän osa oli erittäin litteä ja helppo, mikä oli hieno asia, koska meillä oli melko vähän kaltevuutta edessämme.

Istuu Buttercupsin ja voikukkien keskuudessa

Pankkitoiminta oikein, teimme menetelmän vuorenrinteelle hevospolulla, jättäen niitty taakse. Löysimme nyt itsemme upeiden mäntyjen ympäröimänä. Löydämme virtauksen korkealle vuoristo kasvoille, täytimme pullot selkeällä, puhtaalla vedellä ennen kuin teimme lopullisen nousun noin 3000 metriin, missä mäntypuut tarjosivat menetelmän tasaiselle tasangolle.

Mäntyjen läpi menemme

Täällä Azamatin kaveri ja paimen, Bata, leiriytyivät kesäaikaan perheensä ja karjan kanssa. Heidän talonsa asettaminen oli ehdottoman henkeäsalpaava, ja meillä oli onni, että kutsuttiin syömään lounasta ja jakamaan heidän yrityksensä! Koska olimme ensimmäiset matkustajat, jotka ovat koskaan ottaneet tämän reitin, ymmärsimme, että tämä kohtaaminen oli täysin aito eikä sitä laitettu turisteille.

Lagman -keitto valmistettiin juuri potissa ja tarjoillaan meille bit -kulhoissa – tämä oli polttoaine, jota tarvitsimme jatkaa, ja hallitsi tulevaa vuoristokorttia, Bata totesi, että Bata ilmoitti olevan mahdollista puuttua.

Jotkut parhaimmista Laghman -keitoista!
Vaeltaa viehättävä, monivärinen kanjoni ennen retkeilyä yhdessä vuoristokaupan kanssa pieneen lepopaikkaan. Tästä eteenpäin me suuntasimme ylöspäin, hiukan lunta ja 3 380 metrin läpikulun yläosaan! Nousu oli vaikea, mutta kun osoitettiin passin yläosassa, meille palkittiin lopullinen 360 ° näkymä.